اگر موقعیت شغلی شما به گونه‌ای است که باید روی چندین پروژه کار بکنید و فرآیندهای متفاوتی را تحت نظر بگیرید، حتما متوجه شده‌اید که تمرکز روی همه این پروژه‌ها کار چندان آسانی نیست؛ اما در چنین شرایطی راه کارهایی نیز برای یاری به شما وجود دارد. با ما همراه باشید.

وقتی روی چند پروژه به طور همزمان تمرکز دارید، بهره وری شما در محیط کار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ اما خبر خوش این است که با روش‌هایی ساده می‌توانید تا حد زیادی تمرکز خود را در چنین شرایطی افزایش دهید.

تقسیم بندی نمودن زمان

تحقیقات نشان می دهد که مغز انسان در بازه‌های زمانی کوتاه تمرکز بهتری روی موضوعات گوناگون دارد. بنابراین زمان خود را به بخش‌های کوچک‌تر بخش بندی کنید و استراحت‌هایی 5 دقیقه‌ای را بین این بخش‌ها در نظر بگیرید؛ هر قسمت زمانی را برای تمرکز بر یک موضوع خاص قرار دهید.

استفاده کردن از نرم افزار برای مدیریت زمان

این نرم افزارها به نوعی زمان سنج تجهیز شده اند که بر اساس فعالیتی که باید انجام دهید، زمانی را به آنها تخصیص می‌دهند و در حقیقت زمان و کار شما را مدیریت می‌کنند. Toggl و DeskTime دو نمونه از قدرتمندترین نرم افزارهای موجود در این بخش هستند.

پیدا کردن مناسب‌ترین زمان برای انجام کار

اشخاصی صبح‌ها انرژی و تمرکز بهتری برای کار کردن دارند و برخی افراد نیز شب‌ها را برای این کار کردن ترجیح می‌دهند. همیشه سعی کنید زمان مناسب خودتان را برای تمرکز روی پروژه‌ها خود پیدا کنید.

آماده کردن فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید

فهرستی از وظایف مختلف خود را آماده کنید، در این حالت مغز شما مجبور نخواهد بود به طور هم زمان وظایف مهم و کم اهمیت را مورد بررسی و پردازش قرار دهد.

از فعالیت‌های زمان‌بر دوری کنید

در بعضی از ارگان ها و ادارات استفاده از نرم افزارهای غیرکاری از جمله بازی‌های کامپیوتری ممنوع می باشد, حتی بعضی از این ارگان ها مکانیزم‌های بازدارنده‌ای را نیز روی کامپیوتر های خود نصب می‌کنند. با این وجود بعضی از پرسنل به طور متناوب به فکر استفاده از راه هایی به منظور دور زدن این بازدارنده ها هستند، حال آنکه این کار جز ضرر برای آنها نتیجه دیگری نخواهد داشت.

بی صوت کردن اعلان‌های تلفن همراه

اشخاصی که مداوم از طریق تلفن همراه‌شان پیامک دریافت می‌کنند و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلفی از جمله تلگرام، توییتر و اینستاگرام با اشخاص خود در ارتباط هستند، به هیچ وجه نمی‌توانند تمرکز کافی روی کار خویش داشته باشند. به همین جهت توصیه می‌شود که حداقل برای مدت یک ساعت تمام این اعلان‌ها را در حالت بی صوت قرار داده و تمام توجه خود را به کار معطوف کنید.

از پروژه‌های مشکل تر شروع کنید

کارشناسان توصیه می کنند که فعالیت خویش را از سخت‌ترین قسمت ها آغاز کنید و به خاطر داشته باشید که چنانچه موفق به انجام آن نشوید، در پی روز نیز این امر محقق نخواهد شد.

به مسئله ها و پرسش ها بلافاصله واکنش نشان ندهید

اگر قرار باشد با دریافت هر ایمیل یا پیغامی از دوستانتان هر چه را انجام می‌دهید رها کنید و به پیغام ها پاسخ دهید، قطعا قادر به انجام مهم ترین کارها نخواهید بود. توجه داشته باشید که ارتقاء بهره وری مستلزم تغییر در ذهن شما است. بنابراین از جوابدهی بلافاصله به ایمیل‌ها، پیام‌ها، تماس‌های تلفنی بپرهیزید و تنها امور مهم خود را در اولویت قرار دهید.