بسیاری از برنامه های کاربردی مدرن اینترنت اشیا برای ایجاد امنیت، ایمنی بیشتر و شناسایی آسان کاربران به اسکنر اثر انگشت متکی هستند.

حسگرهای اثر انگشت در تلفن های هوشمند، پوشیدنی های گوناگون و همچنین در صنعت هوشمند و برنامه های خانه هوشمند برای شناسایی ورود و امنیت داده ها بسیار گسترده است.

دو حسگر اثر انگشت متداول که امروزه استفاده می شود سنسورهای نوری و حسگرهای خازنی هستند. در زیر با نحوه کار آنها آشنا می شویم

اسکنر اثر انگشت نوری در مقابل خازنی

خواه بخواهید تلفن خود را ایمن کنید یا خود را قبل از ورود به ساختمان شناسایی کنید، حسگرهای اثر انگشت می توانند امنیت و شناسایی را به راحتی اضافه کنند. دو مدل معمول وجود دارد که شامل نوری و خازنی است که امروزه در حسگرهای اثر انگشت از آن ها استفاده می شود.

اسکنر نوری اثر انگشت چگونه کار می کند؟

حسگرهای اثر انگشت نوری مدتی قابل توجهی در بین ما وجود داشتند. روش کار یک اسکنر نوری با تاباندن نور شدید به اثر انگشت و گرفتن عکس دیجیتالی است.

میکروچیپ حساس به نور با مشاهده برجستگی ها و دره های اثر انگشت ، آنها را تبدیل به  1 و 0 ( تصویر دیجیتالی ) می کند و کد شخصی کاربر را ایجاد می کند. شکل زیر نشان می دهد که چگونه منبع نور اثر انگشت را می خواند و این اطلاعات به کجا می رود.

نقطه ضعف این مسئله ، گرچه بسیار بعید است ، به این دلیل است که یک عکس دیجیتال می تواند تکرار شود.

اسکنر اثر انگشت

 

حسگرهای اثر انگشت خازنی

در دنیای امروز، اسکنرهای اثر انگشت خازنی بیشتر دیده می شوند و در تلفن ها یافت می شوند. مشابه صفحه لمسی خازنی ، با استفاده از رسانایی انسان ، ایجاد یک میدان الکترواستاتیک و ایجاد یک تصویر دیجیتالی بر اساس میدان الکترواستاتیک ، انگشت شما را اندازه گیری می کند.

برای جزئیات بیشتر ، اسکنر اثر انگشت خازنی از مدارهای آرایه خازنی کوچکی استفاده می کند که جزئیات اثر انگشت را ردیابی می کند. از برجستگی های اثر انگشت شما استفاده می شود که روی صفحات رسانا قرار می گیرد و بار ذخیره شده در خازن را تغییر می دهد ، در حالی که دره ها (شکاف های هوا) شارژ خازن را بدون تغییر می گذارند. یک مدار مجتمع تقویت کننده عملیاتی این تغییرات را ردیابی می کند و سپس می تواند توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال ثبت شود ، جایی که این داده های دیجیتال می تواند تجزیه و تحلیل شود.

دور زدن این فناوری بسیار دشوارتر است زیرا تصویری از حسگر اثر انگشت خازنی عبور نمی کند و سایر مواد تغییرات متفاوتی را در شارژ خازن ثبت می کنند. گرچه گرانتر است ، اما از پیچیدگی و امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

اسکنر اثر انگشت

 

 

اسکنر اثر انگشت

با پیشرفت و پیشرفت روزافزون اینترنت اشیا ، جمع آوری دقیق اطلاعات از طریق حسگرها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. تلفن های هوشمند و دستگاه حضور و غیاب بهترین مثال در مورد چگونگی تغییر سریع حسگرها در نحوه زندگی ما هستند. به هر حال ، همین چند سال پیش بود که تلفن ها روی صفحه لمسی یا اثر انگشت برنامه های روی آنها نبود.

ارسال پاسخ