راکت بازرسی بدنی (فلزیاب دستی) در حال حاضر معمولاً در ایست‌های بازرسی فرودگاه‌ها، مدارس، مراکز قضائی، زندان‌ها، آزمون دانشگاه و کنکور و موسسات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. راکت بازرسی دستی، که به آن‌ فلزیاب دستی امنیتی نیز گفته می‌شود، اغلب به همراه گیت بازرسی نفر رو استفاده می‌شود. هنگامی که زنگ هشدار گیت بازرسی نفر رو شروع به ایجاد صدا می کند,  از دستگاه فلزیاب دستی برای بازرسی متمرکزتر (دقیق‌تر) استفاده می شود.

راکت بازرسی دستی چگونه کار می کنند؟

راکت بازرسی دستی از میدان‌های الکترومغناطیسی برای پی بردن به حضور اجسام فلزی استفاده می‌کند. یک فلزیاب دستی دارای دو جز اصلی است، یک سیم پیچ فرستنده که میدان الکترومغناطیسی را ایجاد می‌کند و یک سیم پیچ گیرنده که میدان مغناطیسی ایجاد شده را تشخیص می‌دهد. یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم پیچ فرستنده ایجاد می شود که از حدود 20 سانتی‌متر از فلزیاب به بیرون امتداد دارد. وقتی فلزیاب از روی بدن فردی عبور می‌کند، اگر یک جسم فلزی در میدان الکترومغناطیسی تولید شده قرار بگیرد، یک میدان الکترومغناطیسی بیشتری در اطراف جسم فلزی پنهان شده ایجاد می‌شود. این میدان الکترومغناطیسی جدید توسط سیم پیچ گیرنده شناسایی می‌شود که باعث ایجاد هشدار توسط دستگاه برای استفاده کننده (مسئول امنیتی) می‌شود.

راکت فلزیاب با کیفیت بالا نشانگرهای مختلف هشدار از جمله LED های دیداری، آلارم های صوتی قابل انتخاب و لرزش را ارائه می دهد. بهترین راکتهای فلزی دستی به صورت خودکار تنظیم می‌شوند و نیازی به تنظیم دستی ندارند. آنها دارای وزنی پایین و طراحی اقتصادی هستند و با یک باتری 9 ولت استاندارد حدود 80 ساعت کار مداوم را می توانند انجام دهند.

بازرسی بدنی افراد به وسیله دستگاه های فلزیاب دستی

راکتهای بازرسی دستی در حال حاضر بسیار مقرون به صرفه هستند، به همین دلیل برای بهبود امنیت به طور زیادی  در مراکز مختلف و ایستگاه‌های  بازرسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ورود به مراکز آموزشی که آوردن موبایل و اداوات الکترونیکی ممنوع است, آزمونهای کنکور از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. راکتهای بازرسی بدنی با کیفیت بالا، چاقوها و اسلحه‌های مخفی، داروهای پیچیده شده با فویل و سایر اشیا فلزی پنهان شده را می‌توانند پیدا کنند.

هنگام استفاده از فلزیاب های دستی، مهم است که درک کنید که آنها ردیاب‌های حرکتی هستند، این به آن معنا است که در صورت ثابت ماندن دست و حرکت ندادن فلزیاب، زنگ هشداری ایجاد نمی شود. مسئول استفاده از این دستگاه  باید اسکنر را روی شی فلزی حرکت دهد تا دستگاه آن را شناسایی کند. پس اگر دستگاه ثابت بماند، اجسام فلزی پنهان شده باعث ایجاد میدان‌های الکترومغناطیسی بیشتر نمی شود و قابل تشخیص نیستند. استفاده کننده از دستگاه به هیچ وجه لازم نیست که جسم فلزی را لمس کند زیرا فلزیاب از خارج لباس افراد، نزدیک به بدن آنها عبور می کند اما آنها را لمس نمی‌کند و می تواند وجود آن‌ها را تشخیص دهد.

توصیه‌های لازم جهت بازرسی بدنی افراد

در اینجا برخی از دستورالعمل‌ها برای افراد و مسئولین امنیتی، که از فلزیاب‌های دستی استفاده می کنند، آورده شده است:

  • همیشه مؤدب و خوش رفتار باشید.
  • توجه داشته باشید اگر کسی چیزی را پنهان می کند ممکن است که بخواهد حواس شما را پرت کند.
  • به یاد داشته باشید که اسکن امنیتی یک کار بسیار مهم است.
  • همیشه اطمینان حاصل کنید که فرد مورد بازرسی از بازرسی خود آگاه باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که فرد در منطقه ای ایستاده است که می توانید از هر طرف به او نزدیک شوید.
  • با تمرکز روی تنه و پاها، جلوی فرد را اسکن کنید. به جیب‌ها و خط کمربند کاملاً توجه کنید.
  • پشت شخص مورد بازرسی را از پشت سر به پایین تا پاشنه یک پا اسکن کرده و سپس پای دیگر را از پایین تا پشت سر، به همراه بازوها اسکن کنید.
  • به خط کمربند، مچ پا ها، جیب‌ها و نواحی زیر بغل توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • هنگام اسکن سر، به جزئیات مدل موهای حجیم یا پوشاننده های سر (کلاه) توجه کنید.
  • هرگز سعی نکنید بین پاهای زنان و مردان را بررسی کنید.
  • هرگز فلزیاب را جلوی صورت فرد قرار ندهید.
  • همیشه اشیا فلزی که باعث ایجاد هشدار خطر شده‌اند (مانند سگک های کمربند) را بازرسی کنید.
  • اگر از جیب شخص هشدار دریافت می کنید، همیشه از آنها بخواهید که محتوای جیب خود را در یک سینی خالی کنند و سپس جیب را دوباره اسکن کنید. به صورت دیداری و لمسی همه وسیله های خالی شده از جیب آنها را بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که نیازی به تماس با بدن افراد نیست. کافی است که فلزیاب را به آرامی بر روی سطح لباس آنها، نزدیک آنها اما بدون لمس و برخورد تکان دهید.

بهترین فلزیاب های دستی

ما مجموعه ای از بهترین راکتهای بازرسی دستی را ارائه می دهیم. این دستگاه ها به طور گسترده در سراسر جهان توسط پرسنل امنیتی و دیگران استفاده می شود.

انتخاب های تصادفی

در بسیاری از ایستگاه‌های بازرسی امنیتی لازم است که همه افراد تحت اسکن امنیتی قرار گیرند، اما در بعضی مکان‌ها افراد به صورت کاملا تصادفی برای اسکن انتخاب می‌شوند. یک چالش بزرگ برای ماموران امنیتی در این شرایط انجام انتخاب‌های کاملاً تصادفی است.

در هنگام انتخاب افراد به صورت تصادفی، همیشه امکان متهم شدن به تعصب و تبعیض وجود دارد. آنچه در این شرایط مورد اهمیت است، ابزاری مستقل است که فرآیند انتخاب تصادفی را انجام می دهد، در نتیجه از اتهامات احتمالی سو جلوگیری می‌کند.

انتخاب کننده‌های تصادفی، اعم از تلفن همراه، دستگاه هایی که با باتری کار می کنند و یا از شبکه برق استفاده می کنند، می توان آنها را به راحتی پیکربندی کرد تا درصد مورد نیاز انتخاب را ارائه دهد و در امر انتخاب تصادفی افراد به ماموران کمک کنند.

ارسال پاسخ