دستگاه حضور و غیاب بر دو بخش نرم افزار و سخت افزار استوار می باشد. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره اثرانگشتی 

انتخاب نرم افزار بر اساس تعداد پرسنل , قوانین سازمانی , شیفتهای کاری , تعداد ادمین , سیستم گردش کار و …. صورت می گیرد.

در انتخاب سخت افزار یا همان ساعت حضور و غیاب پارامترهای اصلی به شرح زیر می باشد:

پارامترهای انتخاب دستگاه حضور و غیاب

شیوه های تشخیص هویت افراد

تشخیص هویت افراد معمولا از طریق مشخصه های بیومتریک (تشخیص چهره و اثرانگشت) و یا از طریق ابزارهای واسط همچون کارتهای بدون تماس (RFID) صورت می گیرد.

بهره گیری از شاخصه های بیومتریک (اثرانگشتی و یا تشخیص چهره ) به دلایلی همچون حذف امکان جعل و تقلب و عدم نیاز به بهره گیری از ابزار واسط توصیه می گردد.

در مجموعه هایی همچون بیمارستانها و آزمایشگاهها که امکان انتقال آلودگی دست افزار از طریق سنسور اثر انگشتی وجود دارد و نیز در صنایعی که اثرانگشت پرسنل به دلیل فعالیت فیزیکی مخدوش می باشد استفاده از سیستم های تشخیص چهره بازدهی مطلوب تری خواهد داشت.

ارتباط دستگاه با کامپیوتر و شبکه

جهت انتقال داده های تردد از دستگاه حضور و غیاب به نرم افزار حضور و غیاب روشهای مختلفی وجود دارد که انتخاب آن بر اساس امکانات موجود سازمان و سهولت کاربر می باشد.

TCP/IP: در صورت مجهز بودن مجموعه به شبکه کابلی (Lan) استفاده از دستگاههای پورت شبکه با توجه به امکان دریافت داده های تردد به صورت آنلاین انتخاب مناسبی است.

WiFi: در صورت مهیا بودن شبکه بی سیم امکان دریافت داده های تردد به صورت آنلاین بدون نیاز به سیم کشی میسر خواهد بود.

USB: در صورت وجود شبکه, آسان ترین شیوه انتقال داده ها به کامپیوتر بهره گیری از حافظه های فلش (coll disk – فلش) با پورت USB می باشد.

GPRS: استفاده از بستر اینترنت سیم کارتهای تلفن همراه از شیوه های نوین تبادل دیتا می باشد.

این شیوه معمولا زمانی توصیه می شود که شبکه محلی وجود نداشته باشد و امکان انتقال داده ها بر روی حافظه های فلش به دلیل فاصله جغرافیایی, زمان محدود انتقال داده ها به مرکز و نیز موارد امنیتی میسر نباشد.

سایر روش ها: روش های قدیمی تری نیز همچون استفاده از پورتهای سریال RS232 و RS485 و یا بهره گیری از مودهای تلفن وجود دارد که با مهیا شدن شیوه های نوین کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

ظرفبت حافظه و سرعت پردازش

در صورت انتخاب دستگاه حضور و غیاب برای مجموعه هایی با تعداد پرسنل بالا در نظر گرفتن ظرفیت حافظه سخت افزاری برای نگهداری نمونه های اثر انگشت , تشخیص چهره و نیز داده های تردد ضروری می باشد.

با افزایش تعداد استفاده کنندگان از دستگاه حضور و غیاب, سرعت عملکرد دستگاه بسته به قدرت پردازشگر متفاوت خواهد بود.

ارتباطات کاربری

امکان استفاده از منوهای ساده و به زبان فارسی, نمایشگر رنگی و پیامهای صوتی فارسی کاربرد دستگاه را برای عموم افراد با هر سطح دانش آسان خواهد نمود و لذت و سهولت استفاده از نمایشگرهای لمسی بهره وری دستگاه را افزایش می دهد.

امکانات کنترل تردد (Access Control)

امکان ایجاد دسترسی سخت افزاری با قابلیت برنامه ریزی جهت تردد پرسنل از انواع درب, گیت, راه بند بر روی برخی از مدل های ساعت حضور و غیاب وجود دارد.

این قابلیت در سازمانهای بزرگ که ورود و خروج پرسنل با مجوز صورت می گیرد کاربرد مطلوبی دارد.

ارسال پاسخ