در حال حاضر شرکت‌های تکنولوژیک هند توانسته‌اند بسیار خوب عمل کرده و با رشد اقتصادی، اشتغال زایی، دسترسی به منابع آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی موفق شدند فقر را کاهش داده و شیوه‌ی زندگی مردم این کشور را بهبود دهند. کمبود بعضی از این استارتاپ‌ها در ایران مشاهده می‌شود.

بر اساس گزارشات NASSCOM، کشور هند به عنوان سومین اکوسیستم استارتاپی جهان به حساب می‌آید. این کشور بالغ بر ۱۰۰ شتا ‌دهنده، ۲۰۰ سرمایه گذار فرشته (Angel investor) و بیش از ۴۲۰۰ استارتاپ نوپا فعالیت دارند، از اینرو هند توانسته به یکی از کشورهای پیش‌رو در نوآوری، فناوری و کارآفرینی تبدیل شود.

در ادامه ده استارتاپ هندی معرفی خواهند شد که فقدان آنها در کشورمان حس می‌شود، البته تعدادی از این استارتاپ‌ها هم اکنون در ایران فعالیت دارند ولی آنچنان که باید نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بین مردم و جامعه پیدا کنند.

فروش آنلاین گوشت

صنایع غذایی یک حوزه‌ی پر سود برای فعالیت استارتاپ‌ها است. در کشورمان نیز استارتاپ‌های زیادی در این زمینه راه اندازی شدند که عمدتا به سفارش آنلاین غذا، تیک اوی قهوه و مواردی مشابه مشغول هستند. در هند استارتاپ‌های دیگری با ایده‌های متفاوت و جذاب نیز فعالیت دارند که یکی از این ایده‌ها Freshtohome است. در نگاه اول به نظر می رسد این ایده چندان هم مردم پسند نیست ولی این استارتاپ به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد ظرف چند ماه گذشته از چند شهر هندوستان بالغ بر ۸۰۰۰۰ مشتری جذب کرده‌اند.

بر اساس آمارها، این استارتاپ تندترین رشد درآمدی از صفر تا ۵ میلیون دلاری را در حوزه‌ی تجارت الکترونیک هند داشته است.شان کادوییل در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر بنگلادور این کسب و کار را راه اندازی کرد و تا سال ۲۰۱۷ خدمات خود را به بیش از ۲۰ شهر هند گسترش داد.

تحویل محصولات خرید اینترنتی به مشتریان

این استارتاپ که با نام UNBXD فعالیت می‌کند با بیش از ۱۲۰۰ شرکت تجارت الکترونیک در ۴۰ کشور همکاری دارد و حدود ۸۰ درصد از درآمد آن از خارج از کشور هند است. پاوان سندور و پراسانت کومار در سال ۲۰۱۱ میلادی این کسب و کار را به راه انداختند و از شبکه‌های سرمایه گذاری مختلفی جذب سرمایه کردند. این شرکت اعلام کرده که طی سال ۲۰۱۶ رشد ۱۰ برابر داشته و تصمیم دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت‌های خود را به بازار آمریکای شمالی هم گسترش دهد.

لایف استایل خوب

متیو چریان (Mathew Cherian)، توشار واشیشت (Tushar Vashisht) و ساچین شنوی (Sachin Shenoy ) در سال ۲۰۱۲ میلادی استارتاپی را با نام HealthifyMe راه اندازی کردند. اپلیکیشن این استارتاپ در اپ استور بالغ بر یک میلیون بار دانلود گردیده، همچنین ماهانه رشدی برابر ۲۵ درصد داشته است.

این اپ به کاربران خود در شناساندن میزان کالری غذاهای هندی، کمک گرفتن از متخصصان تغذیه و سلامت کمک می‌رساند. تقریبا ۵ درصد از کاربران این استارتاپ برای استفاده از خدمات بیشتر هزینه پرداخت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ میلادی این استارتاپ توانسته ۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند و عنوان یکی از بهترین آپ‌های آپ استور را داشته باشد.

اجاره لباس

شریا میشرا و توشار ساکسنا در سال ۲۰۱۵ استارتاپ خود را با نام FLYROBE راه اندازی کردند. آن‌ها با بعضی از برندها و طراحان دنیای مد قرار داد بسته و لباس اجاره می‌دهند. هم اکنون این کسب و کار در ۵ شهر هند فعالیت دارد و مدیران آن تصمیم دارند تا در سال ۲۰۱۷ فروشگاه‌های آفلاین در دهلی و بمبئی نیز راه اندازی کنند، علاوه بر این برنامه‌های دیگری نیز برای این استارتاپ در سال جاری در نظر گرفته شده و رشدی معادل ۱۰ درصد تا پایان امسال برای این استارتاپ پیش بینی شده است.

شبکه‌ای آنلاین برای به اشتراک گذاشتن ماجراهای سفر

تقریبا همه‌ی انسان‌ها به سفر علاقه دارند، به همین دلیل به وجود آوردن بسترهایی که بتواند توجه افراد را به این موضوع جلب کند، کار سختی نیست. با این وجود یک استارتاپ باید ایده‌های جذاب و جالبی داشته باشند تا کاربران به سوی آن جذب شوند.

استارتاپ TRIPOTO در سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس گردیده است. این پلتفرم مانند یک شبکه اجتماعی بوده که حاوی اطلاعات و توصیه‌های کاربران برای مسافرت است. به علاوه کاربران می‌توانند سفرنامه‌های خود را برای خود ذخیره می‌کنند.

تحلیل‌ داده‌های بزرگ برای تجارت

استارتاپ Peelworks در سال ۲۰۱۰ میلادی راه اندازی شد و در حال حاضرحدود ۳۰۰۰ خرده فروش را در سراسر هند تحت پوشش دارد. بنیان گذاران این کسب وکار سال‌های زیادی را در شرکت‌های بزرگ فعالیت‌ کرده‌اند و به خوبی به مشکلات زنجیره‌ی تامین آگاه هستند

این استارتاپ با ارائه‌ی راهکارهایی به مشتریان خود کمک می‌کند تا اطلاعات‌شان را راجع به چگونگی عملکرد، مشوق‌ها، تبلیغات و مهارت‌های کارکنان تجزیه و تحلیل کنند.

این استارتاپ که در ابتدا کار خود را در شهر بمبئی نشات آغاز کرد تاکنون حدود ۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشت و مشتریان زیادی نیز دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی آن‌ها حدود ۲۰۰ پرسنل را استخدام کردند و می‌خواهند درآمد خود را به بیش از ۵ میلیون دلار برسانند.

نرم‌افزار مدیریت لجستیک

استارتاپ FarEye به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملیات تدارکات را ساده‌تر انجام بدهند. این کسب و کار صدها نفر از پرسنل فروش را به مشتریان و شرکت‌ها متصل می‌کند. استارتاپ FarEye در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و بر اساس ادعای خود آنها روزانه برای ۷۵ مشتری خدمات ارائه می‌دهند. در سال ۲۰۱۶ آنها توانسته جذب سرمایه داشته باشند و در صدد هستند که رشد خود را جهانی کنند.

بنیان‌گذار این استارتاپ گفت: ما قرص نیستیم که فقط در شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد، ما مثل یک داروی ضروری هستیم که هر شرکتی به منظور بالا بردن راندمان کاری خود به ما احتیاج دارد.

داروخانه آنلاین

Myra استارتاپ نوآور دیگری است که ظرف یک ساعت دارو را به منزل شما می‌آورد. هم اکنون این کسب وکار حدود ۱۰۰۰ تراکنش در روز دارد. یکی از بنیان‌گذاران این ایده گفت: ما امیدواریم که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم، بیماران و هر کسی که به درمان احتیاج دارد، داشته باشیم.

وام‌دهی به جوانان حرفه‌ای

در سال ۲۰۱۵ دو استاد دانشگاه استنفورد استارتاپ Finomena را تاسیس کردند، این استارتاپ از الگوریتم‌های خاصی برای تائید میزان حرفه‌ای بودن افرادی که نتوانسته‌اند از بانک‌ها وام بگیرند، استفاده می‌کند و آنها را به سرمایه‌گذاران دیگری ارجاع می‌دهد. این استارتاپ سعی دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ فعالیت‌های خود را توسعه داده و به عنوان اولین استارتاپ فین تکی شناخته شود که توانسته در مدت کوتاهی این چنین رشدی داشته باشد.

کفش‌های Lechal

شاید این ایده متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین ایده در بین این فهرست باشد. Lechal نوعی کفش پوشیدنی است که مانند دیگر تکنولوژی‌های پوشیدنی به سنسورهایی متصل است و اطلاعاتی را مثل آدرسی که فرد در آنجا قرار دارد را برای فرد دیگری ارسال می‌کند.