دست انسان

اپل کارت تیتانیومی را فراموش کنید؛ جدیدترین روش پرداخت آمازون از گوشت و خون برای شناسایی هویت استفاده‌ می‌کند.

طبق اطلاعاتی که به «[نیویورک] پست» رسیده است، مهندسین این غول خرده‌فروشی آنلاین در سکوت خبری در حال تستِ اسکنرهایی‌اند که‌ می‌توانند از شناسایی دست انسان برای پرداخت مبلغ خرید در صندوق فروشگاه استفاده کنند، و قصد دارند، طی ماه‌های آینده، این اسکنرها را در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «هول فوودز[1]» به مرور به بهره‌برداری برسانند.

طبق گزارش‌هایی که منابع موثق دربارة طرح‌های آمازون ارائه کرده‌اند، کارمندان دفاتر آمازون در نیویورک همانند «موش‌های آزمایشگاهی» در حال آزمایش فناوری بیومتریک‌اند، و از این فناوری در تعدادی از دستگاه‌های فروش خودکار برای خرید اجناسی مثل نوشیدنی، چیپس، کلوچه‌های گرانولا و شارژر گوشی استفاده‌ می‌کنند.

حسگرهای پیشرفته با اسکنرهای اثرانگشت که در دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های آیفون دیده‌ می‌شوند، متفاوتند و نیازی به تماس فیزیکی دست کاربر با سطح اسکن ندارند.

در عوض، پیش از اینکه اطلاعات کارت اعتباری را پرداخت‌های آتی ثبت کنند، از بینایی کامپیوتری و هندسة عمقی برای پردازش و شناسایی شکل و اندازة دست‌های در حال اسکن استفاده‌ می‌کنند.

این سامانه، با اسم رمز «اورویل[2]»، به مشتریان دارای حساب کاربری ممتاز آمازون اجازه می‌دهد تا دست‌هایشان را در فروشگاه اسکن کنند و این اسکن را به کارت اعتباری یا بدهی‌‌شان پیوند بزنند.

طبق اظهارات این منابع، دقت این سامانه در محدودة یک ده‌هزارمِ ۱٪ است، اما مهندسین آمازون تلاش‌ می‌کنند قبل از عرضة آن دقتش را تا یک میلیونمِ ۱٪ بالا ببرند.

آن‌طور که این منابع می‌گویند، آمازون امیدوارست که تا ابتدای سال آینده این فناوری را وارد تعدادی از فروشگاه‌های هول فوودز کند و سرانجام این فناوری پرداخت فوق‌سریع را به همة نقاط ایالات متحده گسترش دهد.

سرعت ترویج این سامانه به سرعت نصب آن در فروشگاه‌های هول فوودز و سرعت آموزش نحوة استفاده از آن به کارمندان بستگی دارد.

 

سخنگوی آمازون در این باره می‌گوید: «ما نظری دربارة شایعات یا حس و گمان‌هایی که می‌شود نداریم».

براساس نقل‌قول یکی از افراد آشنا با این پروژه، هرچند تراکنش‌های کارتی عادی معمولاً ۳ تا ۴ ثانیه زمان‌ می‌برند، اما فناوری جدید آمازون‌ می‌تواند ظرف کمتر از ۳۰۰ میلی‌ثانیه پرداخت را پردازش کند.

مَجد مَکساد[3]، بنیانگذار و مدیر عامل «استیتس مانی[4]»، که یک سایت مالی شخصی‌ست، در جواب به خبرنگار «پست» گفت: «خرده‌فروشان همیشه به پرداخت سریعتر علاقمند بوده‌اند. فقط باید در فروشگاه‌های هول فوودز قدم بزنید تا صف‌های طولانی از کسانی که در انتظار پرداخت هستند را ببینید. این مسئله یکی از مهمترین عوامل ریزش مشتریان است.»

وی افزود: «اگر این فناوری با موفقیت پیش رود، حتی‌ می‌تواند مشتریان را به خرید بیشتر از فروشگاه‌های هول فودز نیز تشویق کند».

مَکساد در ادامه گفت: «وقتی مردم چیزهای ملموسی مثل پول را لمس‌ نمی‌کنند، تمایل پیدا‌ می‌کنند که بیشتر خرج کنند.

این امر به کاهش استفاده از پول کاغذی منجر می‌شود».

در فروشگاه‌های زنجیره‌ایِ در حال ‌رشد آمازون تحت عنوان «Go» که سال گذشته راه‌اندازی شدند، مشتریان در گیت ورودی از اپلیکشن گوشی همراه برای ورود به فروشگاه استفاده‌ می‌کنند.

سپس‌ می‌توانند به لطف فناوری بینایی کامپیوتری و مجموعه حسگرهای تعبیه‌شده در سرتاسر فروشگاه، ساک خریدشان را پر کنند و بدون نیاز به ثبت هیچ اطلاعاتی از فروشگاه خارج شوند.

با فناوری جدید مبتنی بر شناسایی دست، خریداران حتی نیازی به همراه داشتن گوشی ندارند. با این حال، طبق گفتة کارشناسان، هنوز مشخص نیست که آیا مشتریان تمایلی به اسکن دست‌هایشان در فروشگاه‌های هول فوودز داشته باشند یا نه.

استیفانی هِیر[5]، محقق مستقلی که در زمینة اخلاق فناوری تخصص دارد، اشاره داشت که کشورهایی مثل چین که برنامه‌های پایشی قدرتمندی دارند، هم اکنون در برخی از فروشگاه‌هایشان از سامانه‌های پرداخت بیومتریک استفاده‌ می‌‌کنند و خاطرنشان کرد که، ظاهراً آمازون تصمیم گرفته است از سامانة تشخیص چهره استفاده نکند.

وی افزود: «به نظر من، آنها احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که امریکایی‌ها ممکن است تمایلی به پرداخت با تشخیص چهره نداشته باشند، ولی از پرداخت با اثر انگشت یا لمس دست استقبال‌ می‌کنند.

این شیوة شناسای شباهت کمتری به عکس‌برداری از چهرة مجرمین دارد».

هِیر افزود: «مصرف‌کنندگان نباید اطلاعات بیومتریک‌شان را ارائه دهند»، و در ادامه اشاره کرد که «اگر شرکت هک شود، شاید ۶ سال یا بیشتر طول بکشد تا مصرف‌کنندگان اطلاعات مسروقه را باطل کنند.

چرا این اطلاعات را به آنها‌ می‌دهید؟ مردم متوجه خطر نیستند، و دربارة مزایای آن بیش از اندازه تبلیغ می‌شود. در حال حاضر تنها چند کشور وضعیت خوبی به لحاظ سرقت اطلاعات دارند».

[1] Whole Foods

[2] Orville

[3] Majd Maksad

[4] Status Money

[5] Stephanie Hare

ارسال پاسخ